חיפוש

המדריך המלא לזכויות מעסיקים

לרוב, כשנתקל בדיני העבודה, עיקר הדיון יהיה סביב זכויותיהם של העובדים. אולם, חשוב לדעת כי גם למעסיק יש זכויות משלו.

בתוך מסגרת יחסי עובד ומעסיק, העובד מתחייב כי באפשרותו לקחת על עצמו תפקיד מסוים, כאשר במסגרת התפקיד עליו למלא את דרישות המעסיק.

בתמורה, המעסיק מתחייב לתת תמורה בעבור ביצועי העבודה של העובד.

כאמור, זכויות העובדים הן רבות ומפורטות, במאמר זה נתמקד בצד המעסיק.

דיני העבודה מטרתם לשרת את שני הצדדים בזמן שיחסי הכוחות לא שווים.

יש אין ספור אפשרויות לפגיעה הן בעובד והן במעסיק ובדיוק לשם כך נחקקו החוקים המבהירים מה מגיע לכל צד וכמו גם מה אסור לכל צד לעשות על פי החוק.

 

מתי באפשרות המעסיק לתבוע את העובד?

לרוב, במערכת היחסים בין העובד למעסיק, ידו של העובד תהיה על העליונה.

דבר זה נובע מכך שישנו אי שוויון מובנה במערכת היחסים, לעובד יש זכויות רבות יותר המגיעות לו על פי חוק והמעסיק צריך שלא לפגוע בו.

אולם, יש מספר מצבים בהם יהיה המעסיק בכל זאת רשאי לתבוע את העובד: גרימת נזק משמעותי לחברה, עבירות משמעת חמורות, מעבר לחברה מתחרה לאחר שהעובד למד את המקצוע על חשבונו של המעסיק.

בכל אחד מהמקרים הללו רשאי המעסיק לתבוע את ההפסדים אשר נגרמו לו בגין פעולות העובד.

 

האם יש מקרים בהם המעסיק יכול לפטר את העובד ללא תשלום פיצויים?

חוק פיצויי פיטורים, לא מאפשר למעסיק לפטר עובד ללא מתן פיצוי הולם. ישנם מקרים בודדים בהם הדבר יתאפשר, אולם אלו נדירים ביותר ובית הדין לענייני עבודה לא נותן סנקציה זו בקלות. במצב בו נחתם הסכם קיבוצי בו מוגדר באלו מצבים יכול המעסיק לשלול פיצויים מהעובד, או במידה ויש הסכם אשר חל על מספר גדול של עובדים במסגרתו נכלל מצב המאפשר את שלילתם של הפיצויים, יכול המעסיק לפטר ללא מתן פיצויים.

 

אלו פעולות יכול המעסיק לנקוט למול העובד ומתי?

במצבים מסוימים יכול המעסיק לקצץ משכרו, למשל, במידה והעובד קיבל קנס על עבירת תנועה שביצע בזמן שנהג ברכב החברה, המעסיק יוכל להוריד מן השכר את אותו הסכום. בנוסף, במידה ויש עבירת משמעת חמורה, יהיה רשאי המעביד לקצץ בסכום המשכורת בהתאם לקבוע בהסכם קיבוצי.

 

זכות המעסיק לנהל את העסק כרצונו

המעסיק רשאי לנהל את העסק באופן בו הוא רואה לנכון כתוצאה מזכות הקניין שלו. זכות זו, מאפשרת למעסיק לפעול בצורה חופשית, היא נותנת לו את החירות והחופש לקבל החלטות שונות כמו שינוי מיקום העבודה, חופשה שנתית ועוד. חשוב מאוד שהמעסיק לא יפגע בזכויות העובדים בעת קבלת ההחלטות השונות ולכן, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בדיני עבודה https://liatfaigel-law.co.il, שיוודא כי ההחלטות תקינות וחוקיות.

אולי תאהבו גם את

עורך דין צוואות תל אביב
כמה זמן לוקח לערוך צוואה?

עריכת צוואה היא צעד מכריע בהבטחת חלוקת הנכסים שלכם בהתאם לרצונותיכם בבוא העת. למרות שהתהליך עשוי להיראות רחוק ומרתיע, הבנה שלו ושל חשיבותו, והכרת השיקולים

קראו עוד »