חיפוש

מה היא קופת גמל להשקעה

קופת גמל להשקעה היא תכנית חיסכון אטרקטיבית שאליה ניתן להעביר כספים בלא כל קשר להפקדות לקרנות הפנסיה ולעיתים מזומנות אפילו בנוסף להפקדות בקרנות הללו. קופת גמל לפנסיה משלמת קצבה, והיא משמשת עבור חוסכים רבים כאפיק השקעה מועדף לכספי הפנסיה שלהם. מה ההבדל העקרוני בין קופות הגמל לבין קרנות הפנסיה האחרות בשוק? מהם ההבדלים בין שכירים לעצמאיים בנושא ההפקדות לפנסיה? מהי קופת גמל להשקעה וכיצד היא פועלת? בשורות הבאות נעסוק בהיבטים השונים של קופות הגמל בישראל.

 

קופות גמל, קרנות פנסיה וההבדלים ביניהן

לכאורה מהוות הן קופות הגמל והן קרנות הפנסיה, אפיקי השקעה לגיטימיים עבור עובדים המעוניינים לחסוך בצורה מסודרת לפנסיה. באשר לדמיון – כאן ניתן לומר שגם הקרנות השונות המתמחות בחיסכון פנסיוני וגם קופות הגמל למיניהן, במתכונת הקיימת, מהוות אפיק השקעה שבמידה רבה עונה על הצרכים של החוסכים מבחינת גובה תשלומי הפנסיה מצד אחד והתשואה עבור ההשקעה מצד שני. יחד עם זאת, יש הבדל מהותי בן קופות הגמל לפנסיה. ההבדל נוגע בעיקר לביטוחים השונים שמהם נהנה החוסך בקרנות הפנסיה בתקופת החיסכון. זאת, אל מול העדר ביטוחים בקופות הגמל למיניהן. במידה רבה של צדק אפשר לומר שבקופות הגמל – מה שהחוסך מפריש לחיסכון, הוא גם מה שאותו חוסך יקבל בעת הפרישה לפנסיה. בנוסף, קופות הגמל אינן משקיעות בקרנות ייעודיות בעלות תשואה מועדפת. זאת, בעוד שקרנות הפנסיה אכן עושות כך. באשר לתשואות – במקרים רבים קופות הגמל אכן נושאות תשואות נאות. גם בדמי הניהול קופות הגמל עדיפות, לפחות על הנייר. עם זאת, יש בהחלט מקום למשא ומתן.

 

מהי קופת גמל להשקעה וכיצד היא פועלת

קופות הגמל היו, אד לשנת 2008, אפיק השקעה מועדף לטווח הבינוני. חוסך בקופת גמל ידע שהוא יוכל לקבל את כספו לאחר חמש עשרה שנים, יחד עם הריבית וההצמדה. ברגע שבוטל המסלול הזה, הפכו קופות הגמל במידה רבה להשקעה בעייתית. בתחילת העשור שעבר נחקק חוק, המאפשר ליחידים להשקיע בקופות הגמל כמעין חיסכון משלים לפנסיה. הריביות הנמוכות במשק מצד אחד והעדר אפיקי השקעה משתלמים מצד שני, הביאו לכך שסכומי כסף גדולים שוכבים בפיקדונות בבנקים כאבן שאין לה הופכין. קופות גמל להשקעה מאפשרות העברת הסכומים הללו לקופת גמל, תוך קבלת פטור ממס הכנסה על הריבית. זאת, בתנאי שהסכומים יימשכו בצורת קצבה ולאחר גיל הפנסיה. התשואות בקופות הגמל להשקעה הן גבוהות יחסית, ובוודאי אם לוקחים בחשבון את הריבית האפסית בפיקדונות השקליים. גם הפטור מתשלום מס הכנסה הוא בהחלט גורם מסייע. בנוסף, כיון שמדובר בתוכנית חיסכון, גם במקרים שבהם החוסך נפטר, חלילה, יעבור כל הסכום שנותר לרשות היורשים. אם מעניין אותן ללמוד עוד על אפיקי השקעה משתלמים, זה בהחלט המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר כעת ואנשי המקצוע המיומנים שלנו יחזרו אליך להמשך התהליך ובחירת מסלול ההשקעה המתאים עבורך.

אולי תאהבו גם את