חיפוש

מה קורה כאשר המתווך לא החתים לקוח על הסכם כתוב

מתווך ובעל דירה הגיעו להסכמה שבעל פה לפיה המתווך יעזור במכירת הדירה. לאחר שנמכרה הדירה, חזר בו בעל הדירה מההסכם, ולא הסכים לשלם את דמי התיווך. לטענתו, החוק לא מחייב אותו לשלם דמי תיווך כל עוד אין הסכם חתום בכתב. אז מי צודק?

 

סכסוכים בענייני תיווך

בתי המשפט מלאים במקרים בהם אנשים דורשים כסף אחד מהשני. שום מקרה איננו מובן מאליו, וגם במקרים בהם תובע מתווך את בעל הבית לו עזר לבצע מכירה של נכס, יש מגוון רחב מאוד של פסיקות. לעיתים יקבל בית המשפט את גרסת בעל הבית ולעיתים את גרסת המתווך. כמו הרבה דברים בחיים, אין כאן שחור ולבן, ויש הרבה מקום לפרשנות ולראייה סובייקטיבית. למידע נוסף היכנסו לאתר https://proagents.co.il.

 

חוק המתווכים

החוק היבש אומר – מתווך שמרוויח את לחמו ומשכורתו מעמלות שנגזרות מעסקאות מכירת דירות או השכרתן, על פי החוק לא יהיה זכאי לעמלה כלשהי כל עוד הוא לא החתים את הלקוח על חוזה כתוב. זאת אומרת שהמתווך לא יכול לדרוש מהלקוח תמורה לעבודתו כל עוד ההסכם נעשה בעל פה. במקרה שלנו ניתן לראות שהלקוח לא חתם על חוזה כתוב. אך האם נסתם הגולל על המתווך בכל הקשור לקבלת השכר והעמלה המגיעים לו? לא תמיד. נביא כמה אפשרויות בהן ישתכנע בית המשפט אחרת.

 

חוק החוזים

חוק החוזים מציין שאם נעשה משא ומתן והוא נפסק בשלב מתקדם, אך הצדדים הביעו נכונות להתחייב ולחתום על חוזה, ראוי כי הצדדים יכבדו את ההסכם שהתגבש ולא נחתם. על פי חוק זה ראוי שבעל הבית במקרה שלנו ישלם את דמי התיווך וזאת כיוון שהייתה כאן כוונה כנה לחתום על חוזה תיווך שכזה.

עיקרון נוסף שבגינו ייתכן ובית המשפט ישתכנע וייתן למתווך את המגיע לו הוא עיקרון תום הלב החוזי. במקרים רבים, אנשים מפרים התחייבויות וחוזים שבעל פה בדיוק משום שהם יודעים שהחוק מחייב חוזה בכתב, ולכן, על פי עיקרון החוסר בתום לב, ייתכן ובית המשפט יחייב את בעל הבית במקרה שלנו לשלם מלוא הסכום של התיווך.

 

חוק עשיית עושר ולא במשפט

חוק זה מציין כי מישהו שהרוויח משהו כתוצאה מעבודה ופעולה של אדם אחר, יהיה חייב לו חלק מהרווח. במידה ויש חשד לפעולה של הלקוח שלא בתום לב, ייתכן וחוק זה יקבל תוקף ומשמעות. גם בדוגמא שלנו, ניתן לראות כי בעל הבית הרוויח כתוצאה מפעולתו של המתווך בדרך ישירה או עקיפה, ולכן ייתכן שבית המשפט יורה על בעל הבית לשלם למתווך.

 

לסיכום

כמו הרבה נושאים בחיים, גם לנושא תיווך והסכם כתוב וחתום יש משמעות רבה, ולכן על המתווך להתעקש על קיום החוק, במידה והוא מעוניין לא להיגרר לבית המשפט במקרים חריגים אלו.

הסכם בכתב עם הלקוח

אולי תאהבו גם את

דגל
גרמניה – יעד מומלץ להשקעה עם צפי תשואה גבוהה

גרמניה מהווה כיום את היעד מספר אחד בעולם להשקעות נדל"ן, והמומחים של נדל"ן גרמניה, החברה המובילה בתחום מסבירים בדיוק מדוע מדובר בהשקעה אשר היא בעלת פוטנציאל חסר תקדים. גרמניה היא מעצמה ביבשת אירופה, ונחשבת כיום למדינה בעלת המדיניות הכלכלית הטובה והמצליחה ביותר בעולם. למעשה, בעבור משקיעים מדובר בהזדמנות חסרת תקדים לבצע השקעת נדל"ן ברכישה של נכס, בעלות אשר זולה בעשרות אחוזים מאשר מדינות אחרות בעולם, ובפרט מדינת ישראל.

קראו עוד »
איש ובית
קרקעות למכירה

קרקעות חקלאיות אשר עתידות להיות מופשרות לטובת הקמה של מבני מגורים ותעסוקה מהוות כיום את אפיק ההשקעה הטוב ביותר. היכן המקום הטוב ביותר כיום להשקיע?

קראו עוד »