חיפוש

פוטרת בזמן הריון – מה החוק אומר?

תקופת ההיריון היא לא תקופה פשוטה עבור האישה ההרה. בנוסף, אם מדובר באישה עובדת, הקושי מתעצם הרבה יותר. כחלק מהחוקים השונים שחוקקה מדינת ישראל, ישנם חוקים שמטרתם היא לתמוך ולהגן על ציבור העובדים, ועל ציבור הנשים העובדות בפרט.

חוקים מסוימים נוגעים גם ליחסים שבין מעסיק לבין עובדת במהלך הריונה. החוק מתייחס לפיטורים בזמן הריון מצד המעסיק, וקובע מהן הזכויות והחובות של המעסיק ושל העובדת במהלך התקופה הזאת.

 

פיטורים עקב ההיריון – מעבר על החוק

נתחיל מהסוף – פוטרת עקב הריון? פני לעורכי דין פייפר כהן, מכיוון שמדובר בעניין שנעשה בניגוד לחוק. ועכשיו נסביר. חוקים שונים במדינה מסדירים זכויות וחובות החלות על המעסיק ועל העובד. אחת הזכויות שיכולות ליהנות מהן נשים הרות שעובדות, היא לא להיות מפוטרות בעקבות ההיריון. מעסיק שחושש מפגיעה בתפוקה של עובדת עקב היריון או מהיעדרויות ממושכות, לא יכול לפטר את העובדת ההרה, גם אם ירצה בכך.

החוק מתייחס אל עובדות שונות בעלות תקופות וותק שונות. אם העובדת עובדת מתחת לשישה חודשים במקום עבודה מסוים, המעסיק יוכל לפטר אותה בזמן הריון בעקבות עילת פיטורים מוצדקת, שאינה קשורה להריון. אם מדובר על עובדת עם וותק גדול יותר, המעסיק יוכל לפטר אותה רק בקבלת היתר מהממונה על חוק  עבודת נשים, מה שיבטיח שפיטורי העובדת לא בוצעו עקב הריונה.

 

מה ניתן לעשות?

למרות שהמעסיקים מודעים לחוק הזה, חלקם עדיין מנסים לפטר עובדות שנמצאות בהריון. אם סיבת הפיטורים מופרכת, ייתכן והסיבה האמיתית בגינה ניסה המעסיק לפטר עובדת שנמצאת בהיריון היא אכן הריונה של העובדת. במקרים הללו, העובדת יכולה להשתמש בכלים שמקצה לה החוק.

החוק קובע שפיטורים בעקבות היריון לא חוקיים, כך שאם המעסיק הצהיר שזאת סיבה הפיטורים, הפיטורים לא תקפים. העובדת יכולה להגיש תביעת פיצויים כנגד המעסיק, ולקבל פיצוי כספי משמעותי. בנוסף, היא יכולה להתלונן על המעסיק. את התלונה ניתן להגיש ליחידת האכיפה של חוקי העבודה, שמטרתה היא לדאוג שאין מעבר מצד מעסיקים על חוקי העבודה השונים. במידת הצורך, היא תטיל סנקציות משמעותיות על המעסיק.

 

כל מקרה לגופו

כפי שכבר ציינו מקודם, המעסיק יכול לפטר עובדת שנמצאת בהריון. הוא צריך לעשות זאת בצורה מבוקרת ולפי החוק. בנוסף, עילת הפיטורים צריכה להיות עילה לגיטימית, שאינה ההיריון של העובדת. העובדת תצטרך להגיע לשימוע לפני פיטורים, כפי שקובע החוק. לכן, לפני שפונים לנקיטה של הליכים משפטיים, חשוב לבחון כל מקרה לגופו ולהתייעץ עם עורך דין האם קיים בכלל קייס.

 

חשוב לדעת

עובדת שמגיעה לחודש החמישי להריונה מחויבת להודיע על כך למעסיק, על מנת שהאחרון ידע לגזור מכך משמעויות. גם לאחר הלידה, למעסיק אסור לפטר עובדת, אך הפעם אסור לו לפטר אותה בכלל, לא משנה מהי הסיבה.

פוטרת בזמן הריון

אולי תאהבו גם את

עורך דין צוואות תל אביב
כמה זמן לוקח לערוך צוואה?

עריכת צוואה היא צעד מכריע בהבטחת חלוקת הנכסים שלכם בהתאם לרצונותיכם בבוא העת. למרות שהתהליך עשוי להיראות רחוק ומרתיע, הבנה שלו ושל חשיבותו, והכרת השיקולים

קראו עוד »